Sunday 26 August 2012

Raya Raya Raya ! Jangan Raya TANPA Pelita .


Huuhhh ! Hai, Assalamualaikum , lama sudah guwa tak berjumpa dengan korang semua di alam maya nie kan ? Maklumlah , masing-masing sekarang sibuk dengan kerja tersendiri . 

Guwa malas nak bercakap panjang , rase-rase apa akan guwa tulis kali ini ? Haa , korang pon dah baca kan tajuk entry guwa kali nie . Nama pon Raya , maknanya semua cerita guwa pasal raya lah . HAHA .

Dikesempatan ini , guwa nak berucap sikit lah . Bukan macam ucapan penyimpan mohor-mohor diraja yang korang semua tunggu-tunggu tu . Tapi ucapan guwa nie padat , mesra dan mutakhir , eh ? Macam motto polis pulak kan ? HAHA , tak kesah lah . 

Begini lah bunyi nye ucapan guwa :

Saya amien isa, menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maap sekiranya telah melakukan silap dan salah secara sengaja atau tidak. MAAF ZAHIR DAN BATIN yee .
#sedangkan Nabi maafkan umatnyaa ^^,




(skrip ini di ambil dari Official FB guwa)



Sehubungan dengan itu , cehh ! Macam ayat budak baru nak ambil SPM pulak kan ? HAHAHA , guwa nak share sikit lah cerita korang . Korang taknak dengar ? Ade guwa kesah , guwa suruh baca je . Tak suruh dengar pon . EH ! Melalut ? okay , kembali kepada cerita asal .

Raya-raya nie semua orang dok sibuk pasang pelita kan ? Tak kira lah tua muda , kaya miskin , semua ambil peluang nka pasang pelita kat rumah masing-masing . Ada apa dengan pelita ? Haa , kalau korang nak tahu , pelita kan dipasang pada tempat gelap je ? Orang gila pon tak pasang pelita dekat tempat terang .




Tapi yang guwa nak cakap nie bukan pelita yang korang dok tengok sepanjang jalan korang nak balik kampung beraya di halaman kampung tu , tapi pelita ini yang menjadikan anak-anak orang melayu pandai . Pelita yang saya maksud kan adalah GURU .


 Hormatilah guru sebagaimana orang miskin memanfaatkan penggunaan pelita dikala malam , kerana apa ? kerana Guru akan mencurahkan segala ilmu miliknya laksana orang kaya yang tidak menghiraukan penggunaan minyak tanah untuk menghidupkan pelita .

Sayangilah guru dikala muda , kerna apa ? Kerana nanti apabila kamu sudah tua , sudah dewasa ilmu itulah yang akan menjadi penyuluh hidupmu dan menerangi jalan-jalan kehidupan . Maka , carilah ilmu yang bermanfaat dan juga ilmu yang direstui oleh guru-guru korang !




Sekian sahaja nukilan guwa buat kali ini , MAAF ZAHIR DAN BATIN .



2 comments:

Zahirul Nukman said...

okey. guwa cikgu kau jugakk. :D
hormat guwa. bak duet raya. :P

nabila biela said...

camat hari rayer..nk duwit rayer>.<