Saturday, 1 September 2012

Sudah bebaskah ? -MERDEKA !


MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA ! 

sudah 55 tahun, Alhamdulillah ! (:


Selamat menyabut Hari Kemerdekaan yang ke 55 tahun ! Sempena Hari kemerdekaan ini , guna nak mempersembahkan sebuah sajak berkenaan Kemeredekaan . 


Sebenarnye guwa nak perform atas pentas , tapi takde siapa pon memberi peluang kat guwa nak buat persembahan ini , so korang lah yang menjadi mangsa guwa , 


Sediakan lag mata serta hati korang untuk mendengar sajak guwa yang sedap ini ye .



Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Suara-suara yang berkumandang,
Menandaan kelahiran Negara baru,
Budaya kerja, tidak lebih ditundukkan.
Ia adalah fajar baru, era baru,
Untuk harapan dan aspirasi rakyat,
Untuk membina nasib yang sama dikongsi,
Dengan satu jiwa dan satu inspirasi.


Mereka! Merdeka! Merdeka!
Yang memanggil bersatu semua kaum,
Dalam usaha mencapai kemerdekaan,
Percuma dari pendakap dipaksa penjajah.
Rakyat mahu hidup mereka sendiri,
Dan membentuk nasib mereka sendiri biasa.
Mereka punah kepada sebarang eksploitasi,
Berharap untuk sebuah negara yang harmoni.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Teriakan yang akan membuatkan ledakan terkenal,
Untuk memperingati sejarah sekali lagi,
Sebagai satu lagi Hari Merdeka tenun.
Ia adalah masa untuk Negara yang progresif
Untuk jeda dalam perbincangan yang mendalam,
Pencapaian dan kesilapan negara,
Untuk carta matlamat dan hala tuju yang lebih baik.


Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Jeritan kuat untuk Hari Merdeka
Juga harus menghormati semua rakyat Malaysia,
Yang menjaga Negara dari pereputan:
Orang yang meletakkan negara sebelum diri,
Warganegara yang berkhidmat dengan mulia,
Rakyat Malaysia yang berdiri untuk nilai-nilai sebenar,
Bersama-sama untuk berarak ke arah kehebatan.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Kita Merdeka dari segala propaganda,
Dari segala sifat yang buruk,
Berpesan-pesan kea rah yang maju,
Agar tidak kembali dijajah.


arghhh ! Guwa semangat ! 




Apa makna kemerdekaan di mata korang ? Guwa tengok ramai pemuda-pemudi datang berkepit-kepit datang ke dataran semata-mata untuk tengok bunga api je. Pastu terus balik, kalau terus balik tu bagus lah, tapi kalau sampai orang dah nak azan Subuh pon masih kat sana juga macam mana tu?



bukan anak ini yang guwa maksudkan ^^


Tengok-tengok apa berita hangat 8-9 bulan nanti . Tajuk Utama "PEMBUANGAN BAYI KEMBALI LAGI" . Haa , guwa tahu korang lebih dari paham , kan kan kan ? So harapnue korang nie mesty dah ade makna kemerdekaan kan? Share lah dengan guwa.



p/s : semerdeka mana pon kite , kita masih lagi menjadi hamba kepada Allah , janganlah menjadi hamba kepada solat , puasa , zakat atau pon haji semata-mata, tetapi jadilah hamba yang sebenar-benar hamba kepada Allah ! :D


1 comment:

afdhalfikri said...

apo ni.. typo! bbhahaha..... nice entry..